Teknisk

TEKNISKE DATA OG PRODUKSJON

AVANNAQ er en håndlaget åre for turbruk. Det likner en Grønlandsåre, men den har delvis fasong fra en wing-åre på trykk-siden, og kan kalles en hybrid.

Til konkurranse og elvepadling egner den seg ikke.

 Åren produseres av carbon-fiber og epoxy. Åren er produsert som en kjerne støpt av ensrettet carbon og epoxy, og denne trekkes tilslutt med en carbonstrømpe. det er derfor ingen skjøt bortsett fra forsegling i endene.

Ca 10 mm av endene er massive med en mix av microfiber.

 Epoxyen som benyttes er en høykvalitets-epoxy med tg 70 grC ved romtemp, og opp til 100 ved herding i kammer.

(Vanlig epoxy, «marine-epoxy» er beregnet for laminering etc, det tåler ikke varme fra sol og benyttes ikke i Avannaq.)

 Finish: Epoxy er ikke uv-bestandig og årene lakkeres med to-komponent matt polyurethan-lakk.

 En «standard» åre er merket hvit, den veier ca 700 g og er ca. 222 cm lang.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

REPERASJON AV SKADER

Riper og sår i lakk kan overlakkes eller limes med det meste. Prøv ev. litt og se om det reagerer på noen måte. Epoxy på tube som Araldit etc kan brukes.

 Avannaq-åren er hul og det kan derfor gå hull slik at vann kommer inn. Det har skjedd på to stk, men det var i oppstarten, problemet har ikke dukket opp igjen. Dersom det er en produksjonsfeil bør åren sendes tilbake for reperasjon, men dersom det er vanskelig kan den enkelt repareres selv.

 …det finnes altså et hull, antagelig veldig lite, og når åren blir varm i solen så blir det trykk og luft går ut, når den så kommer i vann og blir avkjølt er det vann som kommer inn.

For å finne hullet må det bores et nytt 3-4 mm som vist på bilde.

Så blåser man i hullet og har såpevann på åren osv.

Ikke bruk trykkluft! Åren tåler ikke trykket fra en kompressor.

Så lappes lekkasjen med epoxy. Det vil så være en fordel å bore et hull til på motsatt side som på tegningen, ved å blåse i det ene kan vannet komme ut av det andre hullet. Dette punktet er det lett å fange vannet i og åren er ganske tykk i godset her så lapping til slutt blir lettere.

 

Norsk patent/designbeskyttet reg.nr 082786

 

Internasjonal registrering DM/076 178 for EU